icon-youtube-32x32

icon-mail-32x32

Review Nikon Z 30: Vloggen, reizen en meer

Geplaatst op 21-10-2022  -  Categorie: Algemeen

z30-40-2-front34lDe Z 30 is de eerste Nikon-camera die toegesneden is op vloggers. Maar ook voor wie een instapcamera of een reiscamera zoekt met een beeldkwaliteit die vele malen beter is dan een mobiele telefoon, is de Z 30 een zeer aantrekkelijke camera. Het is de derde APS-C-camera in de Z-serie.

Tekst: Redactie

APS-C leek een tijdje uit de gratie te zijn, omdat bij spiegelloze camera’s de fullframe-modellen ook al vrij klein en licht zijn en de fullframe sensoren aanzienlijk voordeliger zijn geworden. Toch is er nog steeds een rol weggelegd voor APS-C. Eigenlijk zou je moeten spreken van twee of drie marktsegmenten: vloggers/filmers, instappers en mensen die een lichte en kleine camera zoeken voor onderweg. In al die gevallen is de Z 30 een heel goede camera, met name voor wie gewend is met een smartphone te fotograferen.

De Z 30 bedient dus meerdere marktsegmenten. Met dat idee in het achterhoofd bespreken we de eigenschappen van camera. De camera is beschikbaar in vier uitvoeringen. Voor vloggers, maar ook voor andere gebruikers, is er de speciale vloggerkit. Er zijn nog drie andere opties: eentje met het standaardobjectief en de 50-250mm tele (interessant voor reizen) eentje met alleen het standaardobjectief en natuurlijk kun je de body los aanschaffen. Die laatste uitvoering is bedoeld voor wie al andere camera’s of objectieven heeft – of uiteraard voor wie de camera meteen bij aankoop wil combineren met een bijzonder objectief.

De vloggerset is maar veertig euro duurder dan de ‘gewone’ set met het 16-50mm-objectief, dus om die reden hoef je niet van de aankoop van die set af te zien. Je krijgt dan behalve een grote indrukwekkende doos ook nog drie extra’s, waarvan er twee ook interessant kan zijn voor wie nooit zal vloggen of zelfs filmen. De eerste is een mooi en degelijk gemaakt tafelstatief van SmallRig. Je moet even weten dat je op knoppen moet drukken om het in te stellen, maar dan heb je er ook een heel handig accessoire aan. Het is natuurlijk vooral bedoeld om de camera mee vast te houden tijdens het filmen, dus met ingeklapte pootjes. In dat geval is het ook bijzonder handig dat de afstandsbediening erin past. Het tweede accessoire hebben we dan meteen genoemd. Het derde accessoire is echt alleen bedoeld voor filmers en vloggers: het is een windafscherming voor de ingebouwde microfoon. Hij is erg klein, maar is verbazingwekkend effectief.

Ergonomie

De camera heeft controlewielen en Fn-knopen aan de voorkant en een handgreep. Alle knoppen zijn ook even groot. In ergonomisch opzicht is deze kleinste en goedkoopste loot aan de Nikon Z-stam geen budgetcamera. In één opzicht is de camera zelfs beter dan de eerdere modellen: de filmopnameknop is verhuisd van de handgreep naar een plaats tussen het achterste controlewiel en de handgreep. Op de handgreep was het soms even zoeken naar die knop, nu is hij een stuk groter en vooral veel gemakkelijker te vinden. Voor een vlog- en filmcamera een belangrijk voordeel. De monitor is bovendien kantelbaar en omklapbaar en zit in de selfiestand vrijwel parallel aan de camera, wat erg prettig is. Klap je hem terug en draai je hem om, dan is de monitor beschermd. Op het eerste gezicht lijkt het alsof het instelwiel een scène-stand mist. Nu ja, dat is ook zo maar de scènestanden zijn beschikbaar via de picture controls, dus na drukken op de i-knop.

Audio

Bij vloggen is audio belangrijker dan ooit. Daarom is de Z 30 uitgevoerd met aparte relatief grote microfoons. Een van de opvallende aspecten van de ingebouwde microfoon (stereo) is dat hij een zogenaamde nierkarakteristiek heeft: het geluid zwakt af naar de zijkanten toe, dus je krijgt minder bijgeluiden en het geluid zelf klinkt professioneler. Afgezien daarvan is de frequentie-karakteristiek ook beter: met name lagere geluiden worden veel mooier opgenomen, het geluid klinkt mooi warm en rijk, maar ook gedetailleerder. Je hoeft het dus nauwelijks te bewerken, het is in veel gevallen klaar voor gebruik. Natuurlijk werkt dat niet in alle gevallen zo: film je iemand op afstand dan heb je toch nog een richtmicrofoon nodig bijvoorbeeld, dus er ook nog een ingang voor een externe microfoon.

Video

De camera doet het erg goed. Video is bij 4k zonder crop. Belangrijk voor vloggers, want die willen graag de groothoek gebruiken als een echte groothoek. Ook maak je 5x slowmotion bij full HD. Alleen als je elektronische VR gebruikt heb je wel een crop, maar die is klein. Beide objectieven die je erbij kunt aanschaffen als kit, hebben overigens optische VR. Elektronische VR telt daarbij op dus samen geeft dat een erg rustig beeld wanneer je bijvoorbeeld lopend filmt. z30-16-50dx-3-5-6-3-tripod-front

Fotografie

Al is de camera interessant voor vloggers, je kunt er ook heel goede foto’s mee maken. De camera maakt 11 beelden per seconde, ook met 14 bit RAW. Die zijn uiteraard verliesloos gecomprimeerd. Bij 14 bit RAW passen er nog steeds 36 opnamen in de buffer. Er is geen ingebouwde flitser, maar behalve voor het aansturen van andere flitsers heb je die ook niet nodig.

De sensor heeft een uitstekende dynamiek (vooral qua kleur in de schaduwen). Ook de hoge ISO-waarden zijn prima. Er kan gekozen worden voor eye-AF en herkenning van mensen en dieren in zowel breedveld-AF als bij automatisch veld-AF.

Conclusie

Deze derde APS-C camera in de Z-reeks vormt een waardevolle aanvulling. Voor vloggers erg geschikt net als voor filmers, mede doordat de camera prima geluidsopnamen maakt met de ingebouwde microfoon. Wie echt zeer licht bepakt op reis wil gaan, heeft er ook een prima camera aan. Verder gaat de camera toch een rol spelen al beginnerscamera vanwege de prijs. Het ontbreken van een zoeker is dan wel een handicap maar daar staat een duidelijk lagere prijs en kleinere omvang tegenover. Kortom: zeer aanbevolen.

Adviesprijs

€ 799,- (body)
€ 999,- (vloggerkit)